Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
MANŽELSTVÁ PATRIARCHOV (zdroj – príhovory o. J. Majerníka, dielo J. O. Markuša, Komentár k Starému Zákonu – Genezis) ABRAHÁM A SÁRA, IZÁK A REBEKA, JAKUB A RÁCHEL, LIA
Manželstvá v dobe patriarchov – ťažká práca, extrémne krátky život, deti ako pracovná sila – otázka prežitia. Ľudia nežili izolovane. Všetky domy boli vo vzájomnej blízkosti – štýl malých sídlisk – celá rodina bola pokope a navzájom si pomáhala. Všetky sociálne istoty poskytovala v tom čase rodina, nie štát. (Pravdepodobne muži spali spolu, ženy spolu s deťmi, na svoje intímne záležitosti mali vyhradený svoj čas, čo sa medzi dospelými určite nejakým spôsobom vedelo, ale takú intimitu manželskú si človek asi nezažil v dávnom veku.) zo slov o.Majerníka: MANŽELSTVO ABRAHÁMA A SÁRY MANŽELSTVO IZÁKA A REBEKY V manželstvách patriarchov bol záujem vždy uzatvárať manželstvá medzi pokrvnými príbuznými. Patriarchovia nechceli, aby sa manželstvá miešali s domorodými kmeňmi. Istého času všetko miešané u Židov sa pokladalo za nečisté. (i my vieme, aké problémy vedia urobiť miešané manželstvá s protestantmi, nieto s inovercami). Domov si vždy privádzali nevesty synovia, nikdy nie opačne. Izákovi manželku našiel Eliezer. Stalo sa tak pri studni – v dejinách spásy mnohé veľké veci sa stali pri studni. Rebeka urobila viac ako sa od nej žiada. Eliezer si prosí trochu vody, ona mu hovorí, nech sa napije, koľko sa mu žiada. A ponúkla aj že ťavy napojí. Je pracovitá a práce sa nebojí. V tomto príbehu je pekne vykreslená jednoduchá čistá viera ľudí tej doby: „keď od Pána pochádza táto vec, ako by sme jej mohli prekážať?“ Tak ako Eliezer našiel manželku Izákovi pri studni, aj Rebeka prvý raz stretáva Izáka pri studni. A pri modlitbe - Izák je modlitebník. Izák vyrastal po Izmaelovom odchode ako jedináčik. Sára bola už na výchovu stará a zrejme ho rozmaznávala. Izák mal mlsný jazýček, zrejme to v ňom vypestovala starostlivá Sára. Naviazal sa na ňu a aj Rebeku porovnával so svojou matkou. Naviazanosť na matku by nemala byť na úkor samostatnosti dieťaťa – dobré matky sú tie, ktoré dajú dieťaťu nielen korene, ale aj krídla. Izák si najprv vzal Rebeku, až potom sa do nej zamiloval. Origenes tento vzťah porovnáva so vzťahom človeka k Svätému Písmu. „Najprv vezmeš do rúk, a keď budeš čítať, zamiluješ si ho.“ Nad manželstvami patriarchov sa vznáša zvláštny mrak neplodnosti. Aj Rebeka je neplodná. Izák a Rebeka si však nepomáhajú svojpomocne ako Abrahám a Sára, ale Izák sa modlí za svoju manželku. Po 20 rokoch čakania čaká Rebeka dvojčatá, ktoré zápasia už v jej lone. Pýta sa Boha, čo to znamená a dostáva odpoveď, že 2 národy sú v jej lone, ktoré vždy budú zápasiť. Aj keď by chcela, predsa vidí, že v živote veci nepôjdu hladko, ako by si priala. Zaujímavé, že obe deti – Ezau i Jakub boli deťmi veriacich rodičov, obaja boli od Boha vyprosení a darovaní, obom sa určite snažili rodičia vštepovať duchovné hodnoty, a predsa jeden na ne reaguje a druhý nie. S touto skutočnosťou sa treba zmieriť, že nie každá výchova prinesie duchovné ovocie. Bolo Izákovou chybou, že vedel od momentu Rebekinho tehotenstva, že Jakub má byť nositeľom línie prvorodenstva, a predsa k tomu neviedol deti. On presadzoval Ezaua (nosil mu pochúťky z lovu), Rebeka Jakuba. Biblia používa slovká „svoj“, „svoj“. Nie je dobré, ak sa robia rozdiely medzi deťmi.(sv. Ambróz) Izák mal všeličo na svedomí – jeho konanie nasvedčuje, že si dostatočne nectil manželku a jej názor, zatajoval pred ňou veci („nič nepovedz matke“, tak povedal Ezauovi, keď sa rozhodol Ezaua požehnať), zakrýval si oči pred jej prorockým videním, presadzoval s flegmatickou húževnatosťou svoje názory. MANŽELSTVO JAKUBA S RÁCHEL A S LIOU Jakub sa zaľúbil do Ráchel – opäť sa to stalo pri studni a opäť to bolo pri práci. Je ochotný za ňu slúžiť u Labana 7 rokov – a ten mu podstrčí inú ženu – zvláštne, nepochopiteľné, ako sa to mohol stať a ako Jakub počas svadobnej noci na to neprišiel. Láska k Ráchel mení pomaly srdce ľstivého intrigána na srdce milujúceho muža a my sme svedkami toho, ako Jakub, ktorý si rád dopomáhal ľsťou, dokáže z lásky k Ráchel prijať Labanovu lesť. Tento príbeh na druhej strane opisuje lásku v reálnom kontexte, ako sa ten, ktorý miluje, stáva zraniteľným. Žiaľ, vždy sa v blízkosti nájde nejaký Laban, ktorý lásku zneužije. Jakub dosiahne svoj cieľ – dostane za manželku Ráchel, no prežíva sklamanie, keď zistí, že je neplodná. Zrazu v protiklade stoja 2 ženy – Lia je plodná, ale chýba jej Jakubova láska, Ráchel ju má, ale nemá deti. Každej chýba niečo podstatné, aby mohli byť šťastné. Obe sú nenaplnené a nedokážu prijať svoj osud – nevidia to, čo majú, len to, čo im chýba. Stávajú sa z nich sokyne. Je to realita rodín – vzťahom väčšinou niečo chýba – niekde láska, niekde deti. Dej sa stupňuje – Lia rodí synov, Ráchel sa stále nervóznejšie prizerá a trpí. Vrcholom je jej hádka s Jakubom, ktorý však reaguje „či som ja na mieste Boha?“ Vie, že iba Boh má moc otvoriť lono Ráchel a od toho momentu ponecháva ženy, aby sa vysporiadali medzi sebou sami. Celý príbeh ukazuje, ako sa márne človek snaží vyrovnať s bytostným nenaplnením. Frustráciu sestier nakoniec zmení až narodenie Jozefa. Až vtedy sú ochotné nájsť spoločnú reč a odísť z domu. Jakub ako dobrý manžel sa radí o odchode od Labana s oboma manželkami. Ráchel – manželka pre tento svet, Lia – pre svet duchovný. Jakub je taký pestrofarebný charakter – je sústredením typických čŕt židovstva – Abrahám ani Izák ich nemajú, ale Jakub ich má. Za svoje chyby a hriechy veľa skúsi, veľa vytrpí, ale na druhej strane sa upevňuje jeho dôvera v Boha. |
|